کابالا 2 :
در مبحث قبل پیدایش کابالا را گفتیم و از آدم و حوا شروع شد و اعتقاد کابالیست ها :
خوب الان میخواهیم دایره های درخت کابالا که به آن سفیروت میگویند یا آن ده دایره مرسوم را بررسی کنیم:
سفیروت یا کابالا سفیروث(عبری:סְפִירוֹת) تلفظ : سفیقوتر شکل جمع سفیره(סְפִירָה سفیقا) به معنی شمارش در کابالا و عرفان یهودیت است. عارفان یهودی، ده سفیروت را شناختهاند. کابالاییها برای توالی ده سفیروت اصطلاحات و واژههای ثابتی دارند، این اصطلاحات در زوهر آمدهاست. در بین سفیرهها مرتبه برقرار است و سفیروت معمولاً از بالا به پایین نوشته میشود. این ده سفیروت عبارتاند از:
· کتر: که به معنی تاج اعلای خداوند، نور ازلی و ابدی است و در اسم یهوه تجلی مییابد. (من هستم آنکه هستم.)
· حکماه: که به معنی دانش و خرد جاودان و اندیشه ازلی خداوند است که در وحی مستقیم به موسی تجلی مییابد.
· بیناه: که به معنی عقل و برهان است.
· حسد: به معنی عشق و مهربانی خداوند و رحمت او نسبت به بندگانش است.
· گِوورا: به معنی داوری و قضاوت است.
· تیفئرت: به معنی عدل و همآراستگی که از شفقت یا زیبایی خدا سرچشمه میگیرد.
· نیصاح: به معنی آخرین صبر خداوند و نیز تأمل و پایداری و قریحه مقتدرانه است.
· هود: یعنی عظمت خداوند.
· یِسود: به معنی اُس و اساس، دربردارنده نیروهای آفریننده خداوند.
· ملخوت: یعنی عالم وجود و فیزیکی .( قلمرو ( با ملکوت فرق دارد
اینها ده فلک از افلاک ظهور الهی بهشمار میآیند که خدا از آن ظاهر میگردد و در عربی هر یک موطن مکنون ترجمه میشود. اینها جملگی با هم جهان وحدت یافته حیات خداوند یا عالمها دیحودا را تشکیل میدهند که هر دو با مواردی خاص و هماهنگ سر و کار دارند. کتاب زوهر کوشیدهاست آنها را تفسیر نموده و شرح دهد.
جهان سفیروت به عنوان نمادی از انسان یا درخت نیز به کار میرود. ده سفیروت، نیروهای خدایی را برمبنای درختی بنا مینهند، که هر سفیره شاخهای از آن است. تشبیه انسان نیز به کار رفتهاست که بر اساس گفتهای از کتاب مقدس است که خدا، انسان را به صورت خویش آفرید. مفهوم سفیروت به عنوان بخشها و جوارح انساننگاری مکتب عرفان، دال بر نوعی نمادگرایی انسانی یا تشریح بدن انسان نیز هست.
کابالا از متون یهودی سرچشمه گرفت و پیروانش معمولاً از متون یهودی برای توصیف و تفسیر مسائل عرفانی استفاده میکنند. دستورهای کابالا برای فهم معنی مخفی متون یهودی نظیر تورات و نوشتارهای ربیها نظیر تلمود به کار میرود و معنی مخفی عبادت یهودی را بیان میکند. پیروان کابالا اعتقاد دارند که کابالا قبل از آمدن ادیان دنیا مورد استفاده قرار میگرفته است و از ادیان قدیمیتر است.
صحیفههای زوهر
· سیفرا دصنیعوتا: شامل شرح کاملی دربارهٔ فقراتی از شصت فصل نخست سفر پیدایش تورات است که از جمله تقسیمات رسمی و شرعی تورات بهشمار میآید.
· سیفرا ایدرا ربا: شامل کنایات و استعارات و تلمیحات و داستان محفل تابعان مؤمن شمعون بن یوحای است.
· ایدرا زوتا: که در آن مرگ شمعون بن یوحای شرح داده میشود.
· ایدرا دبمشکنا: که در آن مباحثی از تورات و خیمه مقدس شرح داده میشود.
· هخالوت: شرحیاست که در وصف هفت قصر نور که وقف روح شدهاست و او بعد از مرگ خویش، یا به سبب مکاشفات روحانی و شهود باطنی به آن پی میبرد.
· رازا درازین: که در آن دربارهٔ قیافهشناسی، چهرهخوانی و کفشناسی بحث شدهاست و مراحل موسومی که بن یوحای و شاگردانش، مطرح کردهاند.
· ساوا: حکایتیاست که بر اساس قصهای که شیخی پرداختهاست تنظیم شده و در آن بسیاری از قصههای عامیانه به کار رفتهاست.
· ینوقا: حکایت طفلی نابغه و گفتگوی او دربارهٔ رازهای تورات و سپاسگزاری نعمتهای خدا پس از غذاست.
· رومتیوتا: توصیف سفری مربوط به کشف و شهود در بهشت است که به وسیله اعضای یک محفل صورت میگیرد و محاورهای است که به وسیله یکی از رهبران مدرسه روحانی دربارهٔ نفس به خصوص در عالم دیگر صورت مییابد.
· سیتره توره: اسرار تورات و تعابیر عرفانی و تمثیلی و رمزی برخی قطعات تورات با تمایلاتی در برابر الهیات و مکتب خداشناسی و حکمت و روانشناسی عرفانی؛ بخشی از آن ناشناخته و بخشی نیز مطابق قصههای معمولیاست.
· متنیتین: این فصول نشانگر اهتمامی سنجیده و دقیق در پی گرفتن سبک هلاخایی در قرن دوم و دنبالهروی از میشنا و توسفتا است.
· سیتره شعرشیریم: شرحیاست کاملاً کابالایی مربوط به حضرت سلیمان. ( مثال )
· کاوها میدا: معیار عرفانی مقادیر، تفسیری عرفانی دربارهٔ معنای شمع ییسرائل
· سیتره اوتیوت: اسرار حروف و ریشههای خلقت
· میدراش هنعلام: تفسیر کتاب روت
· رعیا مهمنا یعنی شبان مؤمن؛ تفسیری کابالایی دربارهٔ فرمانهای تورات
· تیقونه زوهر: شرحی دربارهٔ نخستین بخش تورات که به پنج کتاب تقسیم میشود.
.) خواندن تورات دارای چهار مرحله تفسیر است.
پشات (عبری :פשט به معنی لغوی ساده): معنی لغوی
· رمز (عبری: רמז معادل رمز در فارسی): معنی مخفی
· دراش (عبری: דרש به معنی جستجو کردن): تفسیر ربانی مربوط به تلمود که معمولاً با مقایسه با آیات دیگر و لغات مشابه است.
· سود (عبری :סוד به معنی مخفی): تفسیر باطنی، عرفانی، معنوی که در کابالا بیان میشود.
پیروان کابالا اعتقاد دارند که کابالا جزء مهمی از یادگیری تورات است؛ ولیکن بعضی از آموزههای مورد قبول کابالا توسط بقیه یهودیان رد شده و بر خلاف یهودیت و کفرآمیز دانسته میشود. بعد از کابالای قرون وسطی و به خصوص بعد از قرن ۱۶ میلادی کابالا جایگزین فلسفه یهودی (هاکیرا) شد. منبع اصلی لغت کابالا معلوم نیست و ممکن است توسط سولومون ابن گبیرول یا بهیا بن اشر استفاده شده باشد.
کابالا لوریایی در قرن ۱۸ توسط بیشتر حلقههای عرفانی یهودی مورد قبول واقع شد و سرمنشا جنبش یهودیت حسیدی (حسیدیم) شد.
بهطور کلی کابالا میتواند به سه زیر شاخه تقسیم شود:
· کابالای تئوری که به دنبال فهم دنیای خداوند است. این نوع روش بیشتر بر پایهٔ حدس و گمان است و در تضاد با فلسفهٔ یهودی و استفاده از منطق میباشد.
· کابالا عرفانی که در آن هدف یکیشدن عرفانی با خداوند است. ابراهیم ابوالعفیا یکی از چهرههای مهم این نوع کابالا است.
· کابالا سحر و عملی (که معمولاً منتشر نمیشود) که به دنبال تغییر در دنیای خداوند و این دنیا است. با اینکه بعضی دعا را وسیله تغییر در دنیای خداوند میدانند، در کابالای عملی از سحر سفید برای تغییر استفاده میشود و این روش تنها به افرادی دارای نیت پاک یاد داده میشد. این روش توسط بسیاری از کابالیستها مطرود است.
پیروان کابالا اعتقاد دارند که دانش کابالا اولین بار توسط سه شه پدر (ابراهیم، اسحاق و یعقوب) و بقیه پیامبران به دست آمد. بر اساس این تاریخچه در قرن ۱۰ قبل از میلاد این دانش توسط ۱ میلیون نفر در اسراییل مورد استفاده قرار میگرفت. هجوم بیگانگان باعث شد که این دانش مخفی شود تا از گزند بدطینتان در امان بماند. رهبران سنهدرین اعتقاد داشتند که استفاده از دانش کابالا بدون راهنمایی صحیح ممکن است به روشهای غیرشرعی منجر شود. بههمین دلیل کابالا مخفی شد و به مدت دوهزار و پانصد سال مخفی ماند.
به باور کابالیستها، کابالا از بهشت نشأت گرفته است.
به اعتقاد کابالیستها ریشه کابالا توسط خداوند به آدم در باغ بهشت نازل شد. بر اساس نظر آنان فصول ابتدایی کتاب پیدایش، رازهای خداوند را آشکار میکند و باطن داستان آدم و حوا، باغ بهشت، درخت دانش، خوبی و بدی، درخت جاودانگی و مار را بیان میکند. این اتفاقات عرفانی در تورات نیز نقل شده است. بهطور مثال حزقیال در عالم رؤیا، عرش خداوند را مشاهده کرد. یعقوب در رؤیا، نردبانی متصل به بهشت دید. از رویارویی موسی و بوت آتش گرفته در طور سینا نیز به عنوان یک واقعه عرفانی یاد میشود.
در نامِ ۷۲ حرفیِ خداوند
که توسط کابالیستها مورد استفاده قرار میگیرد از حروف عبری استفاده شده است. این
حروف از ماجرای موسی در زمان حضور فرشته و شکافته شدن دریا و نجات بنی اسرائیل
نشأت گرفته است
کانال یوتوب من : @zhaavaa
https://www.youtube.com/@zhaavaa
اینستاگرام
https://www.instagram.com/yasebanafssh وبلاگ من : https://lilac-spirit.blogsky.com به کانال تلگرام حتما سر بزنید و فایلهای مدیتیشن که طی سالها جمع اوری شده رایگان استفاده کنید . لینک تلگرام من https://t.me/banafshyas تلگرام من کلکسیون تمام درسهای معنوی است که از اساتید بزرگ یاد گرفتم و طی چندین سال با عشق جمع آوری کردم و آنهایی که اجازه داشتم در یک کانال تلگرام گذاشتم در اختیار همه به رایگان است. خودم هم فایلهایم گاهی پاک میشود یا خراب میشود از همانجا مجدد دانلود میکنم : شامل : انواع مدیتیشن ها - مدیتیشن جذب - مدیتیشن همسریابی - مدیتیشن جذب ثروت - مدیتیشن آرامسازی - مدیتیشن معمای ترس - مراقبه با فرشتگان - فرشته های روزهای هفته کاسیل - میکائیل - جبرئیل یا گابریل - ساموئیل - ساچیل - آنیل - رافائل - مراقبه تمرکز - راه های درمانی روحی و همه نوع موضوع ماورائی که به شناخت خود و جهان و ماموریت و رسالت انسان و ارتباطش با بقیه موجودات زمین کمک میکند. #مدیتشن #علوم_غریبه #فرشتگان #جن #اجانین_کافر مراقبه# :